In het zoeken naar de typering van wie ik ben als dienstverlener/ondernemer heb ik drie archetypes die goed bij mij passen gevonden. Dit op basis van een test via http://www.tr-ibu.nl/native_brand_test. In deze archetypes herken ik mezelf goed en verwacht van daaruit mijn diensten goed te kunnen ontwikkelen en vormgeven.
Archetype ontdekkingsreiziger
Ze zijn nieuwsgierig naar de wereld om hen heen en zoeken antwoorden over de zin van het leven. Ze zijn onafhankelijk en reizen de wereld rond op het ritme van hun eigen trommel. Ze hunkeren naar de vrijheid om hun eigen pad te zoeken. Ze waarderen de kunst van zelfontdekking en uniciteit. Ze zijn vindingrijk, beschaafd en goed geïnformeerd over de wereld. Soms kunnen ze goed samenwerken met anderen, maar ze hebben een felle onafhankelijke inslag en kunnen het beter alleen doen. Ze zijn meestal visionairs en hun tijd vooruit in de manier waarop ze concepten en ideeën waarnemen. Ze zijn intelligent, analytisch en hebben een sterke perceptie van de wereld om hen heen. Ze zijn ondersteunend en geduldig met degenen van wie ze houden. Ze kunnen moeilijke problemen oplossen en ingewikkelde patronen gemakkelijk begrijpen. Ze zijn non-conformisten en verleggen graag de grenzen van ‘het establishment’. Ze willen zich nooit vervelen en het onbekende opzoeken. Ze vertrouwen niet op anderen voor validatie of zelfbewustzijn.
Archetype mentor
Een ervaren adviseur of vertrouweling van een jonger heldachtig personage, de mentor is in het verleden vaak in de positie van de held geweest en is daarom in een positie om hen te begeleiden. De mentor beschikt over grotere vaardigheden, kennis en ervaring dan zijn student, maar is nu te oud geworden of is anderszins bezig met nieuwe verantwoordelijkheden zoals familie of hun baan om hen in staat te stellen de taken uit te voeren die de held nu doet. Als gevolg hiervan zijn ze van plan hun kennis en vaardigheden door te geven aan hun jongere student. De mentor is een positief voorbeeld voor de mensen om hen heen en geeft het goede voorbeeld. Naast het feit dat ze een leraar van vaardigheden en kennis zijn, fungeren ze vaak als een beschermer van anderen, waardoor ze beschermd zijn tegen gevaar totdat ze voldoende goed uitgerust zijn om de volledige verantwoordelijkheden op zich te nemen die verband houden met hun nieuw ontdekte vaardigheden.
De mentor leidt de hoofdpersoon naar het goede en lichte pad, weg van de duisternis, en heeft vaak de functie om de hoofdpersoon (en dus de kijker of lezer) in te vullen op de geschiedenis van het personage of de situatie die al heeft plaatsgevonden voordat het verhaal begon. De mentor is in staat om koel, kalm en verzameld te blijven, zelfs in tijden van het grootste gevaar, zodat de protagonist in staat is om gefocust te blijven op het werk dat voor hem ligt en om de ‘reis’ te voltooien die ze voorbestemd zijn om te maken. Ze bieden zowel motivatie als inspiratie met behoud van hun nederigheid.
Archetype magiër
De magiër is een archetype dat je fantasie probeert te prikkelen. De magiër wil je ‘verwonderen’ en een ‘impressie achterlaten’. De magiër staat bekend als ‘bedenker’ en ‘visionair’ en streeft naar transformatie Bij het archetype ‘magiër’ draait het om ‘durven dromen’. Ze dagen je uit het ‘onmogelijke mogelijk te maken’. Waarbij de focus ligt op positieve transformatie. Van een min een plus maken. Het brand archetype magiër probeert je te verwonderen met alle mogelijkheden, via meeslepende en fantasierijke verhalen.
Zij spreken je fantasie aan en willen je naar een hoger niveau brengen door een beroep te doen op je bewustzijn en de belevingswereld. De magiër kenmerkt zich bij uitstek als ‘charismatisch’ en als echte ‘visionair’. Hij draagt zijn unieke visie uit in alles wat hij doet of zegt en streeft uitgesproken ideealen na.in de mens en Wereld. Hij wil met de hulp van magie het ‘onmogelijke mogelijk